Dødsbrannen kan skyldes overbelastning

Brannen som tok livet av 34 mennesker på liveaboarden Conception kan skyldes overbelastning av det elektriske anlegget. Det var heller ingen på vakt den skjebnesvangre natten, slik reglene krever.

Foto: Ventura County Fire Department

SIKKERHET



Dødsbrannen kan skyldes overbelastning

Brannen som tok livet av 34 mennesker på liveaboarden Conception kan skyldes overbelastning av det elektriske anlegget. Det var heller ingen på vakt den skjebnesvangre natten, slik reglene krever.

  9. januar 2020
Den amerikanske kystvakten har klare og tydelige regler for mindre båter som fører passasjerer: Det skal være minst én mann på vakt når passasjerene er i lugarene, enten båten ligger til kai eller er til sjøs.

Da 34 mennesker omkom i katastrofebrannen på liveaborden Conception ved Santa Cruz Island på den amerikanske stillehavskysten kunne etterforskerne raskt slå fast at mannskapet på seks sov, og det var ingen på vakt i de kritiske timene da brannen oppstod.

Dette fremgår av den foreløpige rapporten fra National Transportation Safety Board, det føderale organet med ansvar for å granske transportulykker innen luftfart, jernbane, vei og sjøfart.



Etterforskningen har slått fast at det ikke var noen på vakt da Conception begynte å brenne. Samtlige av mannskapet på seks personer lå og sov, og det var dermed ingen som varslet passasjerene. Foto: Truth Aquatics


Tidligere kapteiner innrømmer feil

I ettertid har det blitt stilt spørsmål ved om eieren av båten i det hele tatt har fulgt denne regelen på sine båter. Avisen Los Angeles Times har snakket med to tidligere kapteiner hos Truth Aquatics, selskapet som eier Conception og søsterskipene Truth og Vision.

Begge kapteinene forteller til avisen at de ikke hadde formelle vaktrutiner ombord mens de var ansvarlige for båtene, til tross for at reglene krever dette.

Mannskapet på Conception forsøkte å komme seg inn i salongen for å varsle passasjerene, men båten var da allerede overtent. Dersom noen hadde vært på vakt kunne ulykken vært unngått.



Da Conception ble bygd i 1981 var ikke behovet for lading særlig stort blant gjestene. I våre dager er dette essensielt, og summen av alt som skal lades kan føre til overbelastning på eldre el-anlegg. Foto: Ventura County Fire Department


Kan skyldes overbelastning på el-anlegget

Brannårsaken er fortsatt ikke kjent, men Los Angeles Times forteller at etterforskerne nå konsentrerer seg om de elektriske kontaktene som (etter alt å dømme) var ettermontert i benkene i båtens fellesområdet – kontakter som gjestene benyttet til å lade sine kameraer, telefoner og andre apparater.

Kilder sier til avisen at den føderale etterforskningen nå forsøker å finne ut om overbelastning, feil på det elektriske anlegget eller li-ion batterier som har blitt overopphetet kan ha ført til den katastrofale brannen.


ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:

ANNONSE:

Begynne å dykke - eller ta et videregående kurs?

Global Underwater Explorers tilbyr kurs for nybegynnere, erfarne dykkere og tekniske kurs for dyp dykking, grottedykking og dykking med rebreather. GUEs mål er å utvikle dine ferdigheter, effektive prosedyrer for problemløsning og gjøre deg til en bedre dykker.


Annonsørinnhold:

  • Ta dykkekurs hos Nærøydykk i sommer

    Etterspørselen etter dykkekurs har ikke vært større på flere år, og det er tydelig at mange skal ta ferien her hjemme i år. Nå kan du ta sommerkurs hos Nærøydykk fra 23.–26. juli.

ANNONSE:

ANNONSE

ANNONSE

Last inn flere

Les i siste utgave av bladet Dykking:

Image

Innhold, Dykking nr. 3/2019:

Innhold:

  • NM i UV-foto: Se bildene fra årets NM
  • VRAKLEKSIKON: Z2 Georg Thiele
  • MARINBIOLOGI: Med #sneglebuss i Finnmark
  • FORSKNING: Sjøpølser
  • GROTTEDYKKING: Viroit i Albania
  • HOLD NORGE RENT: Rydd mens du dykker
  • VRAKDYKKING: Chuuk Lagoon i Mikronesia
  • UTSTYRSTEST: Waterproof D7X
  • AKTUELT: De norske VM-lagene i UV-foto
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Bladet inneholder også aktuelt og nyheter, oversikt over arrangementer og annet spennende dykkestoff.
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS