D/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk D/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.

Søsterskipet D/S Antilla
VRAK
D/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk D/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.
D/S Orizaba ble bygd i 1939 ved Deutsche Werft i Hamburg for rederiet Hamburg Amerikanische Packetfahrt Aktiengesellschaft, bedre kjent som HAPAG. Skipet målte 121,4 x 17,0 x 6,9 meter og hadde en tonnasje på 4 354 BRT.
På tysk hadde hun betegnelsen «E/S» som stod for «Elektroschiff». Skipet hadde turbo-elektrisk gir og fire høytrykkskjeler som leverte damp til en AEG turbogenerator. Dette gav en fart på respektable 15 knop.

Ikke lenge etter at D/S Orizaba var satt i fart brøt krigen ut, og lasteskipet ble liggende i Vigo i Spania og kunne ikke gå hjem til Tyskland fordi britene hadde satt i verk en blokade.
Den 10. februar 1940 snek hun seg ut av havnen nattestid sammen med skipene Arucas, Morea, Rostock, Wahehe og Wangoni. Planen var å gå ut i Atlanteren og gå nord om Island, for så å ta seg til Norge og deretter til Tyskland.

Bare Wangoni fullførte den lange ferden og kom til Hamburg den 1. mars 1940. D/S Orizaba hadde lenge hellet med seg, men den 25. februar 1940 grunnstøtte hun på Skjervøyskjær i Troms, til tross for at hun gikk under los.
D/S Orizaba tok inn vann og besetningen måtte gå i livbåtene for å redde seg. Ikke lenge etter sank skipet og ble liggende på 25–42 meters dyp, og skal være et flott vrakdykk for dem som har tilgang til båt og litt godvær.
I 2007 gjennomførte Kystverket en undersøkelse av vraket på grunn av mistanke om at det inneholdt kvikksølv, men dette viste seg å ikke være tilfellet og ingen videre tiltak ble anbefalt.
På tysk hadde hun betegnelsen «E/S» som stod for «Elektroschiff». Skipet hadde turbo-elektrisk gir og fire høytrykkskjeler som leverte damp til en AEG turbogenerator. Dette gav en fart på respektable 15 knop.

Faksimile fra Lloyds skipsregister fra 1938-39, med rettelser.
Ikke lenge etter at D/S Orizaba var satt i fart brøt krigen ut, og lasteskipet ble liggende i Vigo i Spania og kunne ikke gå hjem til Tyskland fordi britene hadde satt i verk en blokade.
Den 10. februar 1940 snek hun seg ut av havnen nattestid sammen med skipene Arucas, Morea, Rostock, Wahehe og Wangoni. Planen var å gå ut i Atlanteren og gå nord om Island, for så å ta seg til Norge og deretter til Tyskland.

LES OGSÅ
Slik senket britene «The Beast»
Bare Wangoni fullførte den lange ferden og kom til Hamburg den 1. mars 1940. D/S Orizaba hadde lenge hellet med seg, men den 25. februar 1940 grunnstøtte hun på Skjervøyskjær i Troms, til tross for at hun gikk under los.
D/S Orizaba tok inn vann og besetningen måtte gå i livbåtene for å redde seg. Ikke lenge etter sank skipet og ble liggende på 25–42 meters dyp, og skal være et flott vrakdykk for dem som har tilgang til båt og litt godvær.
I 2007 gjennomførte Kystverket en undersøkelse av vraket på grunn av mistanke om at det inneholdt kvikksølv, men dette viste seg å ikke være tilfellet og ingen videre tiltak ble anbefalt.
LES MER OM VRAK
www.dykking.no/abonnement
www.dykking.no/abonnement
Opprinnelig publisert 25.02.2020