Torpedert av norsk MTB
Den 28. november 1944 ble det tyske lasteskipet M/S Welheim torpedert av en norsk MTB ved sørvest av Florø. Vraket er et av de flotteste vi har langs kysten.
Torpedert av norsk MTB
Foto: Christian Skauge
VRAK

Torpedert av norsk MTB
Den 28. november 1944 ble det tyske lasteskipet M/S Welheim torpedert av en norsk MTB ved sørvest av Florø. Vraket er et av de flotteste vi har langs kysten.
  28. november 2021
☒   ANNONSE:
STØTTEANNONSE:
Støtt Ukraina
STØTTEANNONSE:
Støtt Ukraina
Welheim var et moderne skip for sin tid da hun ble sjøsatt ved Flensburger Schiffsbau Gesellschaft i Tyskland i 1939, like før krigen brøt ut.

Lasteskipet var utstyrt med to kraftige MAN dieselmotorer på 2.225 HK hver, og kunne holde en fart på 14 knop.



Welheim var et moderne skip, utstyr med elektriske kraner i stedet for tradisjonelle master og lastebommer. Foto: Dykkings arkiv


I slutten av november 1944 var Welheim på vei fra Bergen til Ålesund med kull da konvoien ble angrepet av den norske MTB 717.

En torpedo rammet Welheim og kapteinen landsatte skipet på Vesleskjær sør for Askrova i et forsøk på å berge last og mannskap.



Et dykk på Welheim er en flott opplevelse. Man er avhengig av båt og godt vær for å komme ut til vraket, som ligger på 15-70 meters dyp sørvest for Florø. Foto: Christian Skauge


Ingen omkom i angrepet, men Welheim lot seg ikke redde og forsvant i dypet på noen få timer til tross for at det ble gjort flere forsøk på å berge skipet.

Vraket ligger i dag på 15-70 meters dyp med nesten 90 graders slagside mot babord. Propellen ligger på bunnen ved siden av hekken, og et maskingevær på brovingen er intakt.





Welheim var utstyrt med elektriske kraner over hvert av de fire lasterommene, i stedet for tradisjonelle master og bommer.

Kranene står på skipet den dag i dag, og er det spesielt syn der de tårner over dykkerne som er på besøk.

LES OGSÅ
D/S Sigrun ble torpedert av ubåt


Det er mange flotte detaljer å se på vraket, og de enorme dimensjonene gjør i seg selv et stort inntrykk.

Den som leter finner mye spennende å se og fotografere – som for eksempel porselensvasken på bildet øverst i saken.



I 2008 ble 137 tonn olje pumpet ut av vraket av dykkefartøyet M/S Risøy fra Haugesundsfirmaet Riise Underwater Engineering.

Det hadde i flere tiår lekket olje fra vraket, som alt i 1993 ble karakterisert som miljøfarlig av Kystverket.




Opprinnelig publisert 28.11.2019


STØTTEANNONSE:
Støtt Ukraina
STØTTEANNONSE:
Støtt Ukraina

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Norges Dykkeforbund utdanner dykkere etter retningslinjene til CMAS, det internasjonale dykkeforbundet. Utdanningen skjer gjennom dykkeklubbene eller hos autoriserte dykkeskoler. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr også CMAS-kurs.


 

Annonsørinnhold:

  • Gi et dykkekurs i julgave!

    Et dykkesertifikat er en gave man har glede av hele livet. Gi et gavekort på SSI Open Water Diver til en du er glad i – teorien kan man ta hjemme på sofaen.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Søknadsfrist for dykkelederkurs

    Vil du jobbe med yrkesdykking? Dykkerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet arrangerer dykkelederkurs i Skålevik i Bergen i januar 2023. Søknadsfristen er 4. desember 2022.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020-22 Forlaget Dykking AS