75 år siden flyet ved Munkholmen ble senket
Den 7. november 1945 ble et sjeldent fly senket ved Munkholmen i Trondheim – en firemotors Short Sunderland Mk. III flybåt som hadde kommet til Norge ved slutten av krigen. Se dronevideo fra vraket!

Foto: Wikipedia
VRAK
75 år siden flyet ved Munkholmen ble senket
Den 7. november 1945 ble et sjeldent fly senket ved Munkholmen i Trondheim – en firemotors Short Sunderland Mk. III flybåt som hadde kommet til Norge ved slutten av krigen. Se dronevideo fra vraket!
Motorer, instrumenter, bestykning og annet utstyr ble fjernet fra flyet, men under tømming av drivstoff gikk det galt: Dampen fra flybensinen ble antent og flyet ble raskt et brennende inferno. Fire mann ble stygt forbrent, men ingen mistet livet.
Senket på dypt vann
Det totalskadde flyet ble slept ut til Munkholmen og senket den 7. november 1945. Der ble det liggende uoppdaget på 57–72 meters dyp helt til november 2003, da det ble funnet av Kaj Sjølie og Frode Aakvik.
De hadde i flere år lett etter ubåten U-622, men fant i stedet vraket av Short Sunderland WH-Y – ironisk nok en flytype som ofte ble brukt til anti-ubåtoppdrag.
Senket på dypt vann
Det totalskadde flyet ble slept ut til Munkholmen og senket den 7. november 1945. Der ble det liggende uoppdaget på 57–72 meters dyp helt til november 2003, da det ble funnet av Kaj Sjølie og Frode Aakvik.
De hadde i flere år lett etter ubåten U-622, men fant i stedet vraket av Short Sunderland WH-Y – ironisk nok en flytype som ofte ble brukt til anti-ubåtoppdrag.

Sonarbilde av vraket (NTNU).
Et flygende pinnsvin
Short Sunderland-flyene hadde så mange maskingeværer at tyskerne kalte det for Fliegendes Stachelschwein – og det var aldri noe godt tegn når ubåtmannskapene hørte drønnet fra de kraftige Rolls Royce Pegasus-motorene.
I 2018 besøkte ROV-selskapet Blueye vraket, og hadde med seg seks undervannsdroner for å kunne lyse opp vingene og den 26 meter lange flykroppen.
Resultatet kan du se i denne videoen:
Video: Blueye/YouTube
Vraket er i god stand
Bortsett fra at motorene mangler og noen skader på halepartiet fremstår flyet som bemerkelsesverdig helt, slik man ser i videoen over. Instrumentene i cockpiten ble som nevnt fjernet i 1945.
Vraket ligger dypt, og det kreves trimix (evt. rebrebather) dersom man vil oppleve dette flotte og sjeldne flyet fra andre verdenskrig. Ta kontakt med Havsport, som drives av Kaj Sjølie som fant vraket i 2003.
Se video fra innsiden av flyvraket:
Video: Blueye/YouTube