Hvordan kan man oppnå 30 knop ved å koke vann?
Mange av vrakene vi dykker på er gamle dampskip. Har du noen gang tenkt på hvordan de fikk fremdrift? Her kan du lære mer om hvordan kjelene på dampdrevne krigsskip fungerte.
Hvordan kan man oppnå 30 knop ved å koke vann?
Foto: Popular Science/Wikipedia (public domain)
HISTORIE

Hvordan kan man oppnå 30 knop ved å koke vann?
Mange av vrakene vi dykker på er gamle dampskip. Har du noen gang tenkt på hvordan de fikk fremdrift? Her kan du lære mer om hvordan kjelene på dampdrevne krigsskip fungerte.
  18. januar 2020
☒   ANNONSE:
STØTTEANNONSE:
Støtt Ukraina
STØTTEANNONSE:
Støtt Ukraina
For at dampskip skal få fremdrift, kreves det selvsagt damp. Dette lages ved at man koker vann i en eller flere kjeler ved hjelp av kull eller olje, før dampen ledes til selve dampmaskinen.

I prinsippet er ikke dampdrift så veldig komplisert: Trykket får stemplene til å bevege seg, og via et gir gjør dette i sin tur at propellen går rundt – men djevelen er naturligvis i detaljene.

Se «Naval Boilers – Grates Under Pressure» her:






Imponerende hastighet


Krigsskip har alltid vært langt fremme når det gjelder teknologi og ytelse, og allerede ved forrige århundreskifte kunne de raskeste oppnå hastigheter på over 20 knop ved hjelp av dampmaskiner.

Ved hjelp av dampturbiner kunne jagere oppnå hastigheter på over 35 knop under andre verdenskrig.

Senere har dieselmotorer og atomkraft overtatt fremdriften – men dampmaskinene er fortsatt en spennende del av historien.



For mange er maskinrommet det aller mest spennende stedet å besøke på et vrak. Her fra D/S Frankenwald. Foto: Christian Skauge


Masse spennende historie


I dokumentaren over får de skips- og historieinteresserte vite mer om hvordan krigsskipene i tidligere tider kunne oppnå så imponerende hastigheter, og hva slags utstyr som var nødvendig for å få det til.

Hvis du er interessert i skipshistorie, gamle krigsskip og teknologien som gjorde dem til fryktinngytende krigsmaskiner, vil du finne masse spennende på YouTube-kanalen til Drachinifel.





STØTTEANNONSE:
Støtt Ukraina
STØTTEANNONSE:
Støtt Ukraina

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Norges Dykkeforbund utdanner dykkere etter retningslinjene til CMAS, det internasjonale dykkeforbundet. Utdanningen skjer gjennom dykkeklubbene eller hos autoriserte dykkeskoler. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr også CMAS-kurs.


 

Annonsørinnhold:

  • Gi et dykkekurs i julgave!

    Et dykkesertifikat er en gave man har glede av hele livet. Gi et gavekort på SSI Open Water Diver til en du er glad i – teorien kan man ta hjemme på sofaen.

ANNONSE:

ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Søknadsfrist for dykkelederkurs

    Vil du jobbe med yrkesdykking? Dykkerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet arrangerer dykkelederkurs i Skålevik i Bergen i januar 2023. Søknadsfristen er 4. desember 2022.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020-22 Forlaget Dykking AS