Junkers Ju 52 i Hartvikvatnet
Den 13. april 1940 måtte 11 tyske Junkers Ju 52 transportfly nødlande på isen i Hartvikvatnet nord for Narvik. De var tomme for drivstoff, og sank til bunns da isen smeltet.
Junkers Ju 52 i Hartvikvatnet
Foto: Grzegorz Marsicki/Dykkepedia (CC BY-SA 3.0)
FLYVRAK

Junkers Ju 52 i Hartvikvatnet
Den 13. april 1940 måtte 11 tyske Junkers Ju 52 transportfly nødlande på isen i Hartvikvatnet nord for Narvik. De var tomme for drivstoff, og sank til bunns da isen smeltet.
  13. april 2024
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Samme morgen hadde 13 Junkers Ju 52-maskiner tatt av fra Tempelhof-flyplassen i Berlin. Ombord hadde de et bergbatteri, fire Skoda 7,5 cm kanoner, ammunisjon, to offiserer og 58 menige soldater.

Et av flyene måtte lande i Kiel på grunn av motorproblemer, og de resterende 12 fløy til Fornebu i Oslo. De fylte drivstoff, og ytterligere en Ju 52 med en langdistanse radio sluttet seg til de andre.

I Nordland fikk de tåke og dårlig vær, og to maskiner måtte nødlande i Gullesfjord. De andre 11 landet på Hartvikvatnet og sank senere gjennom isen – bare ett av dem klarte å ta av og fløy til Sverige.

Junkers Ju 52

Fire Ju 52 på Harvikvannet i april 1940. Foto: Luftwaffe


Under felttoget mot Norge i 1940 var den tyske generalen Eduard Dietl sentral i kampene ved Narvik. I et dagboknotat 14. april 1940 skrev han følgende om hendelsen:

– Tre Ju 52 ankom, slapp forpleiningsutstyr over Hartvikvatn. De 10 Ju 52 som om kvelden 13/4 landet på Hartvikvatn, bragte ett bergbatteri (2./SAR 112) fra Berlin. En maskin ble skutt ned under flyturen til Narvik. På grunn av plutselig mildvær er isen på vannet blitt så oppbløtt og fullt av vann at maskinene ikke kan starte igjen. Tre maskiner ble skadet under landingen på isen.

Når general Dietl skriver at det er ti fly, så mener han de som ble stående igjen på isen og ikke kom på vingene igjen.





Tre av flyene ble berget under krigen, og ytterligere fire ble hevet i 1983 og 1986. I dag ligger det tre fly tilbake i vannet – et av dem på bare få meters dyp.

De to andre flyene ligger på omlag 50 og 72 meters dyp. Det ene av dem ble lokalisert i 2018, da dykkere var nede og fikk en unik opplevelse:

 

Last week our small combined Norwegian/Finish/German team was able to find and identify one of the missing Junkers 52/3m...

Posted by Peter Leopold on Tuesday, September 25, 2018


Et av flyene som ble hevet i 1983 er utstilt på Forsvarets flysamling på Gardermoen. Det er en Ju 52/3mg4e fra 1939 med byggenummer 6657 og kjennetegn CA+JY.

Vraket ble lokalisert på 50 meters dyp og berget av dykkere i 1983, og etter en omfattende restaureringsjobb fremstår flyet nå i original stand til tross for 43 år under vann.

Junkers Ju 52

Et av flyene fra Hartvikvatnet står på Gardermoen og er i nydelig stand. Foto: Flysamlingen, Forsvarets Museer


Junkers Ju 52 var konstruert som frakte- og postfly, men fløy også for 12 sivile flyselskaper med 15–17 passasjerer.

Det 19 meter lange flyet hadde tre motorer, og kunne utstyres med pongtonger og brukes som sjøfly.



Skroget og vingene på «Tante Ju», som tyskerne kalte flyet, var laget av korrugerte aluminiumsplater som så ut som bølgeblikk og gav det et karakteristisk, kasseliknende utseende.

De allierte gav flyet kallenavnet «Iron Annie», og flytypen har også blitt omtalt som «the flying toolshed».



Junkers Ju 52 transportfly. Foto: Luftwaffe


Ju 52 er mest kjent som transport- og troppefly for Luftwaffe under andre verdenskrig, men ble også brukt under bombingen av Guernica i Spania i 1935. Hitler brukte på 30-tallet en Ju 52 som sitt personlige «førerfly».

Omtrent 4.260 fly ble produsert ved Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG i Dessau i Tyskland fra 1931 til 1945. Etter krigen fortsatte produksjonen i Frankrike og Spania, og det finnes fortsatt fly som er på vingene.





Vraket i Hartvikvatnet ligger lett tilgjengelig på 4–8 meters dyp ved utløpet av Vassdalselva, og egner seg både for dykkere og fridykkere.

Dykkeplassen ligger en halvtimes kjøring fra Narvik, og man kan komme helt frem med bil. På Norge i Bilder kan vraket faktisk skimtes fra luften!

Junkers Ju 52
Junkers Ju 52. Foto: Luftwaffe
JUNKERS JU 52
Kallenavn: Tante Ju, Iron Annie, The Flying Toolshed
Type: Transportfly/sjøfly
Bygd: 1931–1945 ved Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau
Mål: 18,90 x 29,25 x 6,10 meter
Tonnasje: Maksvekt 10.977 kg
Motor: 3 x BMW 132A/T stjernemotorer på 830 HK hver, toppfart 266 km/t
Forlisdato: 13. april 1940
Årsak: Nødlandet på grunn av drivstoff­mangel og sank da isen smeltet
Sted: Ved utløpet av Vassdalselva i Hartvikvatnet i Bjerkvik
Dybde: 4–8 meter
Reiserute: Berlin – Oslo – Narvik
Eier: Luftwaffe





ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Scuba Schools International tilbyr kurs fra begynnernivå til instruktør. De har også et bredt utvalg av emnekurs og videregående kurs som rebreatherdykking og extended range. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr SSI-kurs.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Gratis grunnkurs i fridykking

    Vil du begynne med fridykking, men har ikke fått tatt kurs? Kanskje du har kjøpt en utstyrspakke? Nå kan du lære det viktigste og få svar på dine spørsmål hos Frivannsliv.

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Hold varmen når du dykker

    Det er fortsatt vinterkaldt i sjøen og viktig å sørge for å holde seg skikkelig varm. Det kan du gjøre med Santi elektriske varmesystemer fra Fue.no.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2023 Forlaget Dykking AS