D/S Begonia: Senket av norske styrker
Den 25. april 1940 ble dampskipet Begonia ble angrepet av tyske fly i Flåm innerst i Sognefjorden. Skipet ble senket noen dager senere for å unngå flere flyangrep og hindret dermed at liv gikk tapt i bygda.
D/S Begonia: Senket av norske styrker
D/S Elisabeth Maersk med dansk nøytralitetsmerking under første verdenskrig. Skipet ble omdøpt til D/S Begonia i 1934. Foto: Erling Skjold
VRAK

D/S Begonia: Senket av norske styrker
Den 25. april 1940 ble dampskipet Begonia ble angrepet av tyske fly i Flåm innerst i Sognefjorden. Skipet ble senket noen dager senere for å unngå flere flyangrep og hindret dermed at liv gikk tapt i bygda.
  25. april 2021
Fredag den 19. april la D/S Begonia ut fra Rotterdam i konvoi på vei mot Murmansk. På vei nordover ble skipene angrepet flere ganger, og Begonia søkte tilflukt i Flåm innerst i Sognefjorden.

Den 25. april ble Begonia oppdaget og angrepet av tyske fly. Skipet ble sterkt skadet, men sank ikke. Kaptein Mihkel Kägi ble drept i angrepet, hvor tyskerne også bombet flere bygninger i Flåm.

Bli med på et dykk på D/S Begonia:





Frykten for nye angrep førte til at den estiske frakteren ble senket av norske styrker, men det er uklart når og hvordan dette skjedde.

Noen kilder sier at skipet ble sprengt den 29. april, mens andre sier at bunnventilene ble åpnet av bevoktningsbåten «Veslefrik» den 2. mai 1940.

LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?


Et nydelig vrakdykk

Vraket av D/S Begonia ligger fint på kjølen fra 8 til drøyt 36 meters dyp, og er fortsatt relativt intakt med mange flotte og spennende detaljer. Utfordringen er å komme seg ut til vrakplassen, som ligger ca. 400 meter fra der man går i vannet.

Det kan anbefales å bruke en UV-scooter eller ha med seg/organisere båt lokalt. Det er tidvis svært dårlig sikt på grunn av mye ferskvann fra Flåmselvi, og det lønner seg å dykke om vinteren eller når det er liten vannføring i elven.



Vraket er intakt og godt synlig på sonaren. Foto: Vegard Sandvik


En lang og brokete histore

Opprinnelig het lasteskipet D/S Aros, og ble bygd i jern i 1890 ved verftet Sir James Laing & Sons Ltd. i Sunderland for rederiet Aros S.S. Co. Ltd. i Newcastle. Hun målte 82,3 x 11,0 meter og var på 1 591 brutto registertonn.

Etter 10 år i fart for den engelske rederen ble hun kjøpt av Dannebrog A/S i København og skiftet navn til D/S Silkeborg.

ANNONSE
Legg dykketuren til Flåm og D/S Begonia


Senere skiftet hun navn og eier flere ganger, og het Elisabeth Maersk, Gullborgsund og Anna før hun i 1934 ble overtatt av det estiske rederiet Alfred Kalm i Tallinn. De gav henne navnet D/S Begonia.

Kaptein Kägi ble begravet i Flåm og ligger der den dag i dag. Gravstøtten er fredet, og ble reist av Flåm Ungdomslag. De som dykker på vraket kan gjerne ta turen innom kirkegården og vise ham den siste ære.



Kaptein Mihkel Kägi omkom i flyangrepet i 1940 og ligger begravet på kirkegården i Flåm.


Omtalt i tre artikler i Dykking

Av forskjellige årsaker har vi skrevet mer om D/S Begonia enn mange andre vrak de siste 20 årene. Hele tre ganger har historien stått på trykk i bladet, med bilder tatt av Kaj Henning Soltvedt, Espen Rekdal og Vidar Skålevik.

Dersom du har abonnert på bladet Dykking en stund og vil kose deg med litt vrakstoff er det bare å finne frem utgave 6/2001, 2/2009 eller 5/2014.




Opprinnelig publisert 25.04.2020

ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

PSS tilbyr utdanning fra grunnkurs til instruktør, og har kategorier for profesjonelle dykkere - fridykking, sportsdykking, teknisk dykking og førstehjelp/redning. I bransjeregisteret finner du dykkesentre som tilbyr PSS-kurs.


Annonsørinnhold:

  • Dykk i verdens sterkeste malstrøm

    Saltstraumen byr på noen av de heftigste dykkeopplevelsene som finnes – ikke bare i Norge, men i hele verden. Det er ganske enkelt noe eget med verdens sterkeste malstrøm...

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Er du interessert i dykkehistorie?

    Norsk Dykkehistorisk Forening arbeider for at det som både er et yrke, en hobby, en del av det norske forsvaret og en vitenskap skal få belyst og bevart sin historie.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS