Fantastisk vrakfunn utenfor Bergen
I tre år har en gruppe dykkere jobbet med å dokumentere vraket av bergingsdamperen D/S Draugen på 120 meters dyp i Byfjorden utenfor Morvik ved Åsane. Se minidokumentaren her!
Fantastisk vrakfunn utenfor Bergen
I tre år har en gruppe dykkere jobbet med å dokumentere vraket av bergingsdamperen D/S Draugen på 120 meters dyp i Byfjorden utenfor Morvik ved Åsane. Se minidokumentaren her!
15. juli 2020
Read in English!
Vraket av D/S Draugen ble funnet av en dykkegruppe som kaller seg West Coast Divers sommeren 2017.
Vegard Sandvik og Hans Petter Holthe fikk æren av å gjøre det første dykket, og de ble møtt av et fantastisk syn. Siden funnet har dykkergruppa jobbet med å kartlegge og dokumentere vraket.
– Vi prøvde å finne vraket med sonar vinteren 2017, men fikk ikke utslag på grunn av topografien. Da måtte vi dykke for å lete, og utrolig nok fant vi Draugen på første forsøk, forteller Sandvik.
West Coast Divers er løst sammensatt gruppe av dedikerte dykkere som har engasjert seg for å dokumentere og formidle vrakhistorie. På dette prosjektet har Vegard Sandvik, Ole Idar Bruvik, Remi Kronstad, Davide Bertolini og Espen Olsen deltatt.
I dag offentliggjør gruppen en fantastisk video av vraket, komplett med en avansert 3D-modell. Dagen er ikke tilfeldig valgt – i dag er det nemlig nøyaktig 80 år siden bergingsdamperen forsvant i dypet.
Den 110 fot lange bergingsdamperen D/S Draugen tilhørte Ålesund-rederiet Ludvig Fladmarks Sønner A/S, og den 15. juli 1940 var hun på vei fra hjemmehavnen til et bergingsoppdrag i Sagvåg på Stord.
Da hun passerte Steinsneset i Byfjorden utenfor Bergen på ettermiddagen gikk hun på en mine utenfor Morvik, og sank i løpet av kort tid etter en kraftig eksplosjon. Seks av mannskapet på ti omkom, inkludert kaptein Knut Andreas Berg.
Draugen ble bygd som fiskebåt ved verftet Alexander Hall & Sons Ltd. i Aberdeen i 1901, og fikk navnet «Star of the East». Hun ble overtatt av Peder Ludvig Fladmark i Ålesund i 1912, og ombygd til bergingsdamper.
– Flere av oss har kurset seg opp for å kunne dykke på denne dybden og gjennomføre prosjektet. I tillegg har vi brukt mye tid på å lære oss programvaren for å kunne lage 3D-modellen, sier Sandvik.
Dykkerene har jobbet målrettet med prosjektet, og har blant annet tatt 1 286 bilder til 3D-modellen. Resultatet er at man kan se hvordan vraket ser ut fra alle kanter – det er rett og slett digital marinarkeologi.
Vraket av D/S Draugen er i bemerkelsesverdig god stand, tatt i betraktning eksplosjonen fra minen og den lange tiden det har ligget på havets bunn. Vraket står nesten opprett på bunnen.
– Vraket ligger på 120 meters dyp med svak slagside mot styrbord og baugen i fartsretningen. Man ser tydelig skadene minesprengningen har gjort på fartøyet. Baugen er vrengt 45 grader mot styrbord fra lasterommet og fremover, og skottet på overbygget er trykket kraftig inn, forteller Sandvik.
Du kan følge West Coast Divers på deres YouTube-kanal, og naturligvis på Facebook. Gi dem en like!
Vegard Sandvik og Hans Petter Holthe fikk æren av å gjøre det første dykket, og de ble møtt av et fantastisk syn. Siden funnet har dykkergruppa jobbet med å kartlegge og dokumentere vraket.
– Vi prøvde å finne vraket med sonar vinteren 2017, men fikk ikke utslag på grunn av topografien. Da måtte vi dykke for å lete, og utrolig nok fant vi Draugen på første forsøk, forteller Sandvik.
Tre år langt prosjekt
West Coast Divers er løst sammensatt gruppe av dedikerte dykkere som har engasjert seg for å dokumentere og formidle vrakhistorie. På dette prosjektet har Vegard Sandvik, Ole Idar Bruvik, Remi Kronstad, Davide Bertolini og Espen Olsen deltatt.
I dag offentliggjør gruppen en fantastisk video av vraket, komplett med en avansert 3D-modell. Dagen er ikke tilfeldig valgt – i dag er det nemlig nøyaktig 80 år siden bergingsdamperen forsvant i dypet.
Bli med til 120 meters dyp og se D/S Draugen:
Seks mann omkom
Den 110 fot lange bergingsdamperen D/S Draugen tilhørte Ålesund-rederiet Ludvig Fladmarks Sønner A/S, og den 15. juli 1940 var hun på vei fra hjemmehavnen til et bergingsoppdrag i Sagvåg på Stord.
Da hun passerte Steinsneset i Byfjorden utenfor Bergen på ettermiddagen gikk hun på en mine utenfor Morvik, og sank i løpet av kort tid etter en kraftig eksplosjon. Seks av mannskapet på ti omkom, inkludert kaptein Knut Andreas Berg.
Draugen ble bygd som fiskebåt ved verftet Alexander Hall & Sons Ltd. i Aberdeen i 1901, og fikk navnet «Star of the East». Hun ble overtatt av Peder Ludvig Fladmark i Ålesund i 1912, og ombygd til bergingsdamper.
Dedikerte dykkere
– Flere av oss har kurset seg opp for å kunne dykke på denne dybden og gjennomføre prosjektet. I tillegg har vi brukt mye tid på å lære oss programvaren for å kunne lage 3D-modellen, sier Sandvik.
Dykkerene har jobbet målrettet med prosjektet, og har blant annet tatt 1 286 bilder til 3D-modellen. Resultatet er at man kan se hvordan vraket ser ut fra alle kanter – det er rett og slett digital marinarkeologi.
I svært god stand
Vraket av D/S Draugen er i bemerkelsesverdig god stand, tatt i betraktning eksplosjonen fra minen og den lange tiden det har ligget på havets bunn. Vraket står nesten opprett på bunnen.
– Vraket ligger på 120 meters dyp med svak slagside mot styrbord og baugen i fartsretningen. Man ser tydelig skadene minesprengningen har gjort på fartøyet. Baugen er vrengt 45 grader mot styrbord fra lasterommet og fremover, og skottet på overbygget er trykket kraftig inn, forteller Sandvik.
Du kan følge West Coast Divers på deres YouTube-kanal, og naturligvis på Facebook. Gi dem en like!
LES MER OM VRAK
www.dykking.no/abonnement
www.dykking.no/abonnement