Forskningsskipet REV Ocean blir forsinket

Kjell Inge Røkkes superyacht REV Ocean ligger fire måneder etter skjema. Koronaviruset får mesteparten av skylden – men nå må skipet kanskje bygges om fordi det er for tungt.

Forskningsskipet REV Ocean blir forsinket

HAVFORSKNING



Forskningsskipet REV Ocean blir forsinket

Kjell Inge Røkkes superyacht REV Ocean ligger fire måneder etter skjema. Koronaviruset får mesteparten av skylden – men nå må skipet kanskje bygges om fordi det er for tungt.

  30. september 2020
Byggingen av skipet er forsinket på grunn av koronasituasjonen. REV Ocean opplyser at skipet har gått for egen maskin uten assistanse av taubåter fra VARD Brattvåg til VARD Langsten for neste fase av byggearbeidene.

Selskapet meldte i juni at de hadde fått beskjed om forsinkelser fra verftet. Ifølge Teknisk Ukeblad skal prosjektet være minst fire måneder forsinket.

REV Ocean

Det er solide dimensjoner på det 183 meter lange forskningsskipet. Foto: REV Ocean/Facebook


Problemer med vekten

Nå ser det i tillegg ut til at skipet må bygges om for flere millioner fordi det har blitt for tungt. Styrehuset må tas av og erstattes av et nytt i aluminium for å redusere vekten på båten, skriver Skipsrevyen.



Det skal også være nødvendig å fjerne ekstrautstyr på grunn av for høy vekt på skipet. Det er uvisst hvor mye dette vil forsinke forskningsskipet, som etter den opprinnelige planen skal leveres i 2021.

REV Ocean

I tørrdokk ved VARD Brattvåg i april 2020. Foto: REV Ocean/Facebook


Verdens største

Forskningsskipet skal blant annet utstyres med et Airbus ACH145 helikopter, en Supporter 6000 ROV fra Kystdesign, en Triton 7500/3 miniubåt, moonpool og det siste innen sonar, AUV og annen teknologi.

REV Ocean ble bygd ved VARD Tulcea i Romania, og ble sjøsatt den 22. august 2019.

Skipet er designet av Espen Øino med et interiør fra H2 Yacht Design, og er det største av sitt slag i verden med en brutto tonnasje på 17 400 tonn og en lengde på 183 meter.

Når skipet settes i drift vil det ha et mannskap på 35 og plass til opptil 60 forskere ombord.
Les også disse sakene:
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:

ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.


Annonsørinnhold:

  • Er du interessert i dykkehistorie?

    Norsk Dykkehistorisk Forening er en interesseorganisasjon som arbeider for at et yrke, en hobby, en del av det norske forsvaret, eller en vitenskap skal få belyst og bevart sin historie.

ANNONSE:

ANNONSE:

ANNONSE

Les i siste utgave av bladet Dykking:

Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Servicekampanje på VideoRay

    Hvis du bruker VideoRay til inspeksjonsarbeidet, har du nå muligheten til å få en kostnadsfri sjekk, funksjonstest og tilstandsrapport på utstyret ditt.
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS