Manglende tilsyn tok livet av 34 dykkere
Den amerikanske havarikommisjonen National Transportation Safety Board (NTSB) har kommet frem til at manglende tilsyn var skyld i brannen på dykkebåten Conception, der 34 mennesker omkom for et år siden.
Dykkebåten ble fullstendig utbrent. Foto: Ventura County Fire Department
DØDSBRANN
Manglende tilsyn tok livet av 34 dykkere
Den amerikanske havarikommisjonen National Transportation Safety Board (NTSB) har kommet frem til at manglende tilsyn var skyld i brannen på dykkebåten Conception, der 34 mennesker omkom for et år siden.
Katastrofebrannen inntraff om morgenen den 3. september 2019 da dykkebåten lå for anker ved Santa Cruz Island i California.
Eieren Truth Aquatics Inc. fikk kraftig kritikk for ikke å ha gjort mer for å redde gjestene, som var fanget under dekk. Ulykken skyldes ifølge NTSB manglende tilsyn og brudd på kravet om nattevakt ombord, skriver avisen Orange County Register.
Samtlige av mannskapet på seks lå og sov da brannen startet. Ifølge regelverket skal det være minst én person på vakt når passasjerene er i lugarene.
Eieren Truth Aquatics Inc. fikk kraftig kritikk for ikke å ha gjort mer for å redde gjestene, som var fanget under dekk. Ulykken skyldes ifølge NTSB manglende tilsyn og brudd på kravet om nattevakt ombord, skriver avisen Orange County Register.
Samtlige av mannskapet på seks lå og sov da brannen startet. Ifølge regelverket skal det være minst én person på vakt når passasjerene er i lugarene.
Sannsynligvis overbelastning
Etterforskningen har vist at brannen startet i salongen på hoveddekket, sannsynligvis der gjestene ladet mobiltelefoner, kameraer, lykter og annet utstyr.
Havarikommisjonen mener det er overveiende sannsynlig at overbelastning av det elektriske anlegget utløste katastrofen, og legger skylden på kapteinen og eieren som de mener burde ha forutsett dette problemet og gjort nødvendig tilsyn.
Kom med krass kritikk
Ifølge avisen viser rettsdokumenter at det vil bli reist tiltale mot kapteinen på Conception, Jerry Boylan. Et av medlemmene i havarikommisjonen kom med uvanlig krass kritikk under rettshøringen nylig, og mente at tragedien ikke kunne kalles en ulykke.
– Jeg misliker bruken av ordet ulykke i denne saken, fordi det etter min mening ikke er noen ulykke når man ikke driver firmaet sitt på en sikker måte, sa Jennifer Homedy ifølge Orange County Register.
Manglet røykdetektorer
Havarikommisjonen rettet også kritikk mot den amerikanske kystvakten, som har ansvaret for sikkerhetsrutiner på dykkebåter og liknende fartøyer. NTSB mener manglende krav om røykdetektorer i alle lugarer bidro til omfanget av ulykken.
Flere av de omkomne ble funnet med sko på beina, noe som leder kommisjonen til å tro at de har forsøkt å komme seg ut. Obduksjoner har vist at samtlige ombord ble kvalt av røyk.
Etter ulykken har den amerikanske kystvakten innført regler for bruk av skjøteledninger og ladekabler.