Vil heve dykkeforbudet på Estonia
Svenske myndigheter uttalte fredag at de vil heve dykkeforbudet på vraket av M/S Estonia, slik at det kan gjøres undersøkelser av hullene som nylig har blitt oppdaget i skroget.

M/S Estonia sank i Østersjøen i 1994.
VRAK
Vil heve dykkeforbudet på Estonia
Svenske myndigheter uttalte fredag at de vil heve dykkeforbudet på vraket av M/S Estonia, slik at det kan gjøres undersøkelser av hullene som nylig har blitt oppdaget i skroget.
Forespørselen kommer etter press fra både estiske myndigheter og de pårørende i kjølvannet av dokumentaren «Estonia – funnet som endrer alt» som nylig gikk på TV. Der ble et hittil ukjent hull i skroget offentliggjort.

Et hull på 1,2 x 4 meter ble i fjor oppdaget på styrbord side av vraket av M/S Estonia. Foto: Dplay
Hever ikke gravfreden
– Vi har ingen planer om å oppheve loven som beskytter gravfreden, men vil se på hvilke endringer som skal til for å gjøre de nye undersøkelsene havarikommisjonen ønsker å gjennomføre, sa sveriges innenriksminister Mikael Damberg på en pressekonferanse.
Den internasjonale havarikommisjonen etter Estoniaulykken konkluderte i 1997 med at forliset skyldtes at baugporten hadde blitt revet av i tung sjø, og at dette førte til at store mengder vann trengte inn på bildekket.
– Vi har ingen planer om å oppheve loven som beskytter gravfreden, men vil se på hvilke endringer som skal til for å gjøre de nye undersøkelsene havarikommisjonen ønsker å gjennomføre, sa sveriges innenriksminister Mikael Damberg på en pressekonferanse.
Den internasjonale havarikommisjonen etter Estoniaulykken konkluderte i 1997 med at forliset skyldtes at baugporten hadde blitt revet av i tung sjø, og at dette førte til at store mengder vann trengte inn på bildekket.
Tror ikke baugvisiret er årsaken
Overlevende og pårørende har kjempet i over to tiår for at det skal gjøres nye undersøkelser. Mange av dem har vanskelig for å tro at baugvisiret kan være skyld i ulykken, og at fergen sank så raskt som den gjorde.
Hele 852 mennesker omkom i forliset, som er en av de verste maritime ulykkene i moderne tid.
Etter at det ble bestemt at vraket og de omkomne ikke skulle berges signerte myndighetene i Sverige, Estland og Finland en avtale om gravfred på vraket. Den såkalte Estonia-traktaten innebærer at det er forbudt å dykke på vraket.

I den offisielle rapporten etter forliset fikk baugvisiret skylden for ulykken. Foto: Anneli Karlsson, Digitalt Museum (CC BY-SA)
Felles beslutning
Havarikommisjonene i Sverige, Estland og Finland har nå vurdert om det er nødvendig med en ny gjennomgang av funnene i rapporten fra 1997. Uten å si noe om når nye dykk skal gjennomføres, har de nå i fellesskap bedt om at loven om gravfred må endres.
Leder for den svenske havarikommisjonen John Ahlberk sier at de ikke har funnet noe som tilsier at den offisielle rapporten ikke er korrekt.
– Målet med denne undersøkelsen er å undersøke så mye som mulig for å finne årsaken til hullene i skroget, sa han på pressekonferansen fredag.