– Er 99,9% sikre på å finne svaret
Et svensk forskningsfartøy og en estisk isbryter ligger nå ved vraket av M/S Estonia, og er i gang med de nye undersøkelsene for å finne ut hva som skjedde da fergen forliste.
Det svenske forskningsskipet «Electra af Askö». Foto: Anna-Karin Landin/Stockholms universitet
– Er 99,9% sikre på å finne svaret
Et svensk forskningsfartøy og en estisk isbryter ligger nå ved vraket av M/S Estonia, og er i gang med de nye undersøkelsene for å finne ut hva som skjedde da fergen forliste.
9. juli 2021
Etter at nye opplysninger kom frem i Dplay-dokumentaren «Estonia – funnet som endrer alt» har svenske, finske og estiske myndigheter bestemt at vraket skal undersøkes på nytt.
LES MER: Hva skjedde egentlig med M/S Estonia?
Loven om gravfred på M/S Estonia ble nylig endret for å tillate nye undersøkelser. I dag kartleggingen av havbunnen rundt vraket, skriver Sveriges Radio.
Undersøkelsene skal gjøres av den estiske isbryteren «EVA-316» og det svenske forskningsskipet «Electra af Askö», som tilhører Stockholms universitet.
Begge skipene ligger fredag formiddag på vrakposisjonen i Østersjøen:
Etter at den første utredningen etter forliset var ferdig i 1997 bestemte svenske myndigheter at vraket skulle dekkes med betong, og det ble innført dykkeforbud.
Prosjektet ble avbrutt før betongdekket kom på plass, men det ble lagt ut store mengder tekstil og sand for å styrke havbunnen rundt vraket.
– Det er en stor ulempe for oss ettersom det gjør det mye vanskeligere å undersøke havbunnen, sier talsmann for den svenske havarikommisjonen Jonas Bäckstrand til den finske avisen HBL.
Undersøkelsene skal pågå i 10 dager. De to nye hullene i skroget som ble oppdaget under filmingen av Dplay-dokumentaren vil først bli undersøkt neste vår.
LES OGSÅ
Estoniaforliset: Funnet som endrer alt
Bäckstrand tror at det fortsatt er mulig å finne svar på spørsmålene rundt hullene.
– Vi håper at dykkene skal rette ut mange spørsmålstegn, og at vi gi svar på om hullene oppstod da fartøyet sank eller senere, sier han.
Rene Arikas, direktør for det estiske transportsikkerhetsbyrået Estonian Safety Investigation Bureau, er enig:
– Vi kommer med 99,9 prosent sikkerhet til å kunne finne årsaken til hullene, sier han til HBL.
LES OGSÅ
Mer enn bare ROV-dykk på Estonia?
I første omgang er det imidlertid bunnforholdene rundt vraket og vrakets posisjon som skal kartlegges. Maringeolog Martin Jakobsson leder arbeidet fra svensk side.
– Da det ble gjort undersøkelser like etter forliset hadde man ikke samme muligheter til å få frem den detaljrikdommen vi kan i dag. Vårt oppdrag er å få frem så mange detaljer som mulig om bunnforholdene, sier han til Sveriges Radio.
– Det er først og fremst vårt multistråle ekkolodd og bunnpenetrerende ekklodd som gjorde at vi ble valgt til dette oppdraget, sier befalshavende for «Electra af Askö» Thomas Strömsnes til universitetets hjemmesider.
Når arbeidet er ferdig skal det sammenstilles en ny rapport om forliset. Denne er ventet sommeren eller høsten 2022.