Høyhastighetsbevis blir krav i 2023
Våren 2023 trer de nye kompetansekravene for førere av fritidsbåter og vannscootere som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer i kraft. Dette betyr at man må ta både en praktisk og en teoretisk prøve.

Foto: Pixabay.com
Høyhastighetsbevis blir krav i 2023
Våren 2023 trer de nye kompetansekravene for førere av fritidsbåter og vannscootere som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer i kraft. Dette betyr at man må ta både en praktisk og en teoretisk prøve.
15. september 2021
– Vi har en visjon om at det ikke skal skje ulykker med omkomne eller hardt skadde med fritidsbåt. Derfor gjør vi disse endringene, sier avtroppende næringsminister Iselin Nybø.

LES OGSÅ
Klubbtilbud på båtførerprøven
Sjøfartsdirektoratet gjennomførte våren 2021 en høring av nytt regelverk for førere av fritidsbåter. Regelverket foreslo blant annet et eget kompetansebevis for førere av fritidsbåter som kan oppnå 50 knop eller mer.
Det ble også foreslått en felles teoretisk del og deretter en modul som er tilpasset enten høyhastighetsbåt (typisk RIB) eller vannscooter.

Dette irriterer mest ved sjøen
Det er også foreslått at det innføres en aldersgrense på 18 år for å kjøre høyhastighetsbåter.
– Trygghet, sikkerhet og samhandling til sjøs må alltid ha stor oppmerksomhet. Uavhengig av regelverk og krav er det viktig at båtbrukere selv tar ansvar og utviser gode holdninger på sjøen, sier Nybø.
For at båtførere og kurssentre skal ha god tid til å innrette seg etter de nye kravene, foreslås det at nytt regelverk trer i kraft våren 2023.
Sjøfartsdirektoratet har i høringen anslått at kurskostnaden vil bli på om lag 3.500 kroner.
Kilde: Regjeringen