E/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk E/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.
E/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Søsterskipet E/S Antilla
VRAK

E/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk E/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.
  25. februar 2024
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
E/S Orizaba ble bygd i 1939 ved Deutsche Werft i Hamburg for rederiet Hamburg Amerikanische Packetfahrt Aktiengesellschaft, bedre kjent som HAPAG.

Skipet målte 121,4 x 17,0 x 6,9 meter og hadde en tonnasje på 4.354 brutto registertonn.

Lloyds

Faksimile fra Lloyds skipsregister fra 1938-39, med rettelser.


Den tyske betegnelsen «E/S» stod for «Elektroschiff». Skipet hadde turbo-elektrisk gir og fire høytrykkskjeler som leverte damp til en AEG turbogenerator. Dette gav en fart på respektable 15 knop.

Ikke lenge etter at Orizaba var satt i fart brøt krigen ut, og lasteskipet ble liggende i Vigo i Spania og kunne ikke gå hjem til Tyskland fordi britene hadde satt i verk en blokade.

LES OGSÅ
Slik senket britene «The Beast»


Den 10. februar 1940 snek hun seg ut av havnen nattestid sammen med skipene Arucas, Morea, Rostock, Wahehe og Wangoni.

Planen var å gå ut i Atlanteren og gå nord om Island, for så å ta seg til Norge og deretter til Tyskland.



Bare Wangoni fullførte den lange ferden og kom til Hamburg den 1. mars 1940. Orizaba hadde lenge hellet med seg, men den 25. februar 1940 grunnstøtte hun på Skjervøyskjær i Troms, til tross for at hun gikk under los.

Orizaba tok inn vann og besetningen måtte gå i livbåtene for å redde seg. Ikke lenge etterpå sank skipet på 25–42 meters dyp.



Vraket ble senere sprengt av Hødving Skipsopphugging, men deler av baugen og hekken er fortsatt intakt og skal by på et flott vrakdykk for dem som har tilgang til båt.

I 2007 gjennomførte Kystverket en undersøkelse av vraket på grunn av mistanke om at det inneholdt kvikksølv, en dette viste seg å ikke være tilfellet og ingen videre tiltak ble anbefalt.



ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • – Vi gjør service på alle ventiler

    Gass og Pusteservice i Drøbak er ikke bare et servicesenter for yrkesdykkere og dykkebransjen – de tar imot ventilsett og flasker fra alle dykkere. Kanskje det er på tide med litt vedlikehold?

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2023 Forlaget Dykking AS