Over 30 knop på kokt vann
Mange av vrakene vi dykker på er gamle dampskip. Har du noen gang tenkt på hvordan de fikk fremdrift? Her kan du lære mer om hvordan kjelene på dampdrevne skip fungerte.
Over 30 knop på kokt vann
Mange av vrakene vi dykker på er gamle dampskip. Har du noen gang tenkt på hvordan de fikk fremdrift? Her kan du lære mer om hvordan kjelene på dampdrevne skip fungerte.
Av Dykking.no
I prinsippet er det ikke så veldig komplisert: Trykket får stemplene til å bevege seg, og via et gir gjør dette i sin tur at propellen går rundt – men djevelen er naturligvis i detaljene.
Se «Naval Boilers – Grates Under Pressure» her:
Krigsskip har alltid vært langt fremme når det gjelder teknologi og ytelse, og allerede ved forrige århundreskifte kunne dampdrevne skip gjøre over 20 knop.
Utviklingen var rivende, og under andre verdenskrig kunne de raskeste jagerne oppnå hastigheter på over 35 knop ved hjelp av dampturbiner.
Senere har dieselmotorer og atomkraft overtatt fremdriften – men dampmaskinene er fortsatt en spennende del av historien.
I dokumentaren over kan du lære mer om hvordan krigsskipene i tidligere tider kunne oppnå så imponerende hastigheter, og hva som krevdes for å få det til.
Er du interessert i skipshistorie, gamle krigsskip og teknologien som gjorde dem til fryktinngytende krigsmaskiner?
Da vil du finne masse spennende på YouTube-kanalen til Drachinifel – ta en kikk, og abonnér om du liker den!
LES MER
Fire Room (Wikipedia)
Fire Room (Wikipedia)