Over 30 knop på kokt vann
Mange av vrakene vi dykker på er gamle dampskip. Har du noen gang tenkt på hvordan de fikk fremdrift? Her kan du lære mer om hvordan kjelene på dampdrevne skip fungerte.
Over 30 knop på kokt vann
Foto: Popular Science (public domain)
HISTORIE

Over 30 knop på kokt vann
Mange av vrakene vi dykker på er gamle dampskip. Har du noen gang tenkt på hvordan de fikk fremdrift? Her kan du lære mer om hvordan kjelene på dampdrevne skip fungerte.
  Av Dykking.no
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
For at dampskip skal få fremdrift, kreves det selvsagt damp. Dette lages ved at man koker vann i kjeler ved hjelp av kull eller olje, før dampen ledes til selve maskinen.

I prinsippet er det ikke så veldig komplisert: Trykket får stemplene til å bevege seg, og via et gir gjør dette i sin tur at propellen går rundt – men djevelen er naturligvis i detaljene.

Se «Naval Boilers – Grates Under Pressure» her:






Krigsskip har alltid vært langt fremme når det gjelder teknologi og ytelse, og allerede ved forrige århundreskifte kunne dampdrevne skip gjøre over 20 knop.

Utviklingen var rivende, og under andre verdenskrig kunne de raskeste jagerne oppnå hastigheter på over 35 knop ved hjelp av dampturbiner.



To digre dampkjeler på vraket av S/S Papanui på St. Helena. Foto: Christian Skauge


Senere har dieselmotorer og atomkraft overtatt fremdriften – men damp­maskinene er fortsatt en spennende del av historien.

I dokumentaren over kan du lære mer om hvordan krigsskipene i tidligere tider kunne oppnå så imponerende hastigheter, og hva som krevdes for å få det til.



Er du interessert i skipshistorie, gamle krigsskip og teknologien som gjorde dem til fryktinngytende krigsmaskiner?

Da vil du finne masse spennende på YouTube-kanalen til Drachinifel – ta en kikk, og abonnér om du liker den!






ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

PSS tilbyr utdanning fra grunnkurs til instruktør, og har kategorier for profesjonelle dykkere - fridykking, sportsdykking, teknisk dykking og førstehjelp/redning. I bransjeregisteret finner du dykkesentre som tilbyr PSS-kurs.


Annonsørinnhold:

  • Minedykker – en jobb med smell i

    Minedykkerkommandoen er en avdeling bestående av spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver, og de har en av Norges tøffeste jobber.

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Bryggelys øker sikkerheten i havna

    Bryggelys fra Wee Marine AS bidrar til å øke sikkerheten i havneanlegg. Lysene er konstruert for å tåle store påkjenninger – og for å redde liv på mørke dager og kvelder.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS