D/S Gudrun ble skutt i senk
Den 10. desember 1944 ble D/S Gudrun skutt i brann av britiske Mosquito-fly utenfor Abelnes sør for Flekkefjord. Under et bergingsforsøk gikk det galt, og den 74 meter lange damperen sank.
D/S Gudrun ble skutt i senk
Den 10. desember 1944 ble D/S Gudrun skutt i brann av britiske Mosquito-fly utenfor Abelnes sør for Flekkefjord. Under et bergingsforsøk gikk det galt, og den 74 meter lange damperen sank.
10. desember 2023
Skipet sank og ble liggende med forskipet under vann – bare akterskipet, mastene og skorsteinen var synlig.
Etter krigen ble ammunisjonslasten fjernet av marinen, og den 14. desember 1946 ble D/S Gudrun hevet til overflaten med flytepongtonger.
Skipet satt imidlertid fortsatt fast, og sank på 20–45 meters dyp i løpet av et par minutter da en av pongtongene løsnet.
Det ble ikke gjort flere bergingsforsøk, og D/S Gudrun ble liggende i en skråning på bunnen til glede for dykkere gjennom flere tiår.
Vraket står nærmest intakt på kjølen og byr på massevis av flotte detaljer – ikke minst det ikoniske nødrattet. D/S Gudrun regnes som et av våre aller flotteste vrak.
Overbygningen bærer preg av brann, men propellen er intakt og ekstrapropellen ligger i det bakerste lasterommet. Baugen er det dypeste punktet på vraket.
Vraket ligger omtrent 100 meter fra land, og kan nås med en svømmetur eller ved hjelp av en undervannsscooter.
D/S Gudrun ble bygd i 1923 ved verftet Stettiner Oderwerke i (daværende) Tyskland, og målte 73,6 x 11,1 x 4,6 meter.
Tonnasjen var på 1.485 BRT, og fremdriften ble besørget av en trippel ekspansjon dampmaskin som gav en fart på 9,5 knop.
Det er en del båttrafikk i området, så det anbefales å bruke båt når man skal dykke på D/S Gudrun. Det ligger vanligvis bøye på vraket.
For deg som har abonnert på Dykking en stund er det bare å finne frem utgave 3/2015 – der kan du lese hele historien og se Vidar Skåleviks flotte bilder.