Sank etter enorm eksplosjon
Den 11. januar 1944 smalt det, og D/S Selma forsvant i dypet. Tre uker tidligere hadde ammunisjonslasten forårsaket den største eksplosjonsulykken i Oslo under krigen.

D/S Selma. Foto: Dykkings arkiv
Sank etter enorm eksplosjon
Den 11. januar 1944 smalt det, og D/S Selma forsvant i dypet. Tre uker tidligere hadde ammunisjonslasten forårsaket den største eksplosjonsulykken i Oslo under krigen.
11. januar 2025
Ifølge Lloyds målte skipet 245,2 x 37,2 x 14,5 fot og var på 1.414 BRT. En trippel ekspansjon dampmaskin gav en marsjfart på 9 knop.

To skip under bygging på Howaldtswerke i Kiel på 1920-tallet. Kilde: World War II Database (public domain)
I 1927 ble skipet overtatt av rederiet Franz L. Nimtz i Stettin, som på dette tidspunktet var tysk – i dag heter byen Szczecin og ligger i Polen.
Da krigen kom ble D/S Selma beslaglagt av tyske myndigheter, og satt i trafikk mellom Tyskland og Norge med forsyninger og ammunisjon.

LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?
Den 19. desember 1943 gikk det galt da D/S Selma lå ved Filipstadkaia i Oslo for å losse. Klokken kvart på tre gikk ammunisjonslasten i luften.
Dette var den største eksplosjonsulykken i Oslo under andre verdenskrig. Om det var et uhell eller sabotasje har aldri blitt klarlagt.

Filipstadulykken sett fra Frognerstranda. Foto: Trondheim kommunes arkiv (CC BY-SA 2.0)
I løpet av ettermiddagen eksploderte flere hundre tonn ammunisjon, håndgranater og granater av grovt kaliber, og førte til enorme ødeleggelser.
Tjue bryggearbeidere og to kranførere ble drept momentant. Filipstad-området ble rasert, og voldsomme branner spredte seg til bebyggelsen på Framnes og Skillebekk.
Leiegårdene langs Munkedamsveien like innenfor så etterpå ut som bomberuiner, og etter krigen ble de erstattet av moderne boligblokker.
Skadene var enorme, 29 bygninger ble totalskadet, 405 bygninger ble sterkt eller delvis skadet, 97 leiligheter ble utbrent, og vinduer over hele byen ble knust.

D/S Selma som D/S Hamlet, før 1927. Foto: Dykkings arkiv
Til sammen gikk det med omtrent 90.000 m2 vindusglass i ca. 1.600 hus og eiendommer. Til og med langt inne i Nordmarka merket man eksplosjonen.
Skadene etter ulykken ble beregnet til å koste 30 millioner kroner, tilsvarende nærmere én milliard i dagens pengeverdi.

Ødeleggelsene på Filipstad etter eksplosjonen. Foto: Riksarkivet (CC BY 2.0)
Etter eksplosjonen ble den brennende D/S Selma slept vekk fra kaien av de tyske forpostbåtene V-5715 Flandern og V-6107 Polarkreis.
Skipet ble ankret opp utenfor Nesodden. Planen var at resten av ammunisjonen skulle losses over i et annet skip, men den 11. januar 1944 smalt det på nytt.
Denne gangen tålte ikke skipet mer, og D/S Selma forsvant til bunns med tre tyske soldater som var så uheldige å befinne seg om bord.
Vraket er kraftig skadet etter eksplosjonene, og restene står på kjølen på 14–25 meters dyp omtrent 150 meter fra den grønne staken ved Oksvalflu.
Video: Ole Solheim/YouTube
– De siste årene har akterskipet falt sammen, men vraket er fortsatt verdt et besøk, skriver Dykkepedia.
Man må ha båt for å dykke på vraket, som er et av relativt få dykkbare vrak innerst i Oslofjorden. Derfor er det også et populært dykkemål.

D/S Selma. Foto: Dykkings arkiv
D/S SELMA | |
Tidl. navn: | ex Hamlet |
Type: | Lasteskip |
Bygd: | 1924 ved Howaldtswerke A.G., Kiel (#650) |
Mål: | 74,8 x 11,3 x 5,1 meter |
Tonnasje: | 1.414 BRT |
Fremdrift: | Trippel ekspansjon dampmaskin, 102 nHK, 9 knop |
Forlisdato: | 11. januar 1944 |
Årsak: | Eksploderte, mulig sabotasje |
Dybde: | 14–25 meter |
Sted: | Oksvalflu ved Nesoddtangen |
Last: | Ammunisjon |
Rederi: | Franz L. Nimtz, Stettin (da Tyskland) |