Unikt flyvrak ved Munkholmen
Den 7. november 1945 ble en spesiell flybåt senket ved Munkholmen i Trondheim – en firemotors Short Sunderland Mk. III som hadde kommet til Norge ved slutten av krigen.
Unikt flyvrak ved Munkholmen
Foto: Kaj Sjølie, Havsport Dykkesenter
FLYVRAK

Unikt flyvrak ved Munkholmen
Den 7. november 1945 ble en spesiell flybåt senket ved Munkholmen i Trondheim – en firemotors Short Sunderland Mk. III som hadde kommet til Norge ved slutten av krigen.
  7. november 2024
Flyet ble overtatt av den norske 330-skvadronen den 2. mai 1945 og fikk kjenne­tegnet WH-Y.

Noen dager etter ankomst Trondheim blåste det opp, og flyet slet seg fra fortøyningen og ble så skadet at det senere ble kondemnert.

Motorer, instrumenter, bestykning og annet utstyr ble fjernet fra flyet, men under tømming av drivstoff gikk det fryktelig galt.

Dampen fra flybensinen ble antent og flyet ble raskt et brennende inferno. Fire mann ble stygt forbrent, men ingen mistet livet.

Sonarbilde

Sonarbilde av vraket (NTNU).


Det totalskadde flyet ble slept ut til Munkholmen og senket på dypt vann den 7. november 1945.

Der ble det liggende uoppdaget på 57–72 meters dyp helt til november 2003, da det ble funnet av Kaj Sjølie og Frode Aakvik.

Short Sunderland

Short Sunderland var et forholdsvis stort fly for sin tid. Foto: Royal Air Force/Wikipedia


De hadde i flere år lett etter ubåten U-622, men fant i stedet vraket av Short Sunderland WH-Y – ironisk nok en flytype som ofte ble brukt til anti-ubåtoppdrag.

I 2018 besøkte ROV-selskapet Blueye vraket, og hadde med seg seks under­vanns­droner for å kunne lyse opp vingene og den 26 meter lange flykroppen:





Short Sunderland-flyene hadde så mange maskingeværer at tyskerne kalte det for Fliegendes Stachelschwein – flygende pinnsvin.

Det var aldri noe godt tegn når ubåtmannskapene hørte drønnet fra de fire kraftige Rolls Royce Pegasus-motorene.



Bortsett fra at motorene mangler og noen skader på halepartiet fremstår flyet som bemerkelsesverdig helt, slik man ser i videoen over.

I tillegg til å filme vraket med ROV tok Blueye også hundrevis av bilder. Ved hjelp av disse kunne de konstruere en 3D-modell av cockpiten og snuten på flyet:





Vraket ligger dypt, og det kreves trimix (evt. rebreather) dersom man vil oppleve dette flotte og sjeldne flyet fra andre verdenskrig.

Vil du dykke på vraket kan du ta kontakt med Havsport – Kaj Sjølie som fant vraket i 2003 var tidligere innehaver.

Short Sunderland
Short Sunderland. Foto: Riksarkivet (public domain)
SHORT SUNDERLAND
Type: Flybåt, patrulje/bombefly
Bygd: 1938–1946 ved Short Brothers, Rochester, Kent
Mål: 26,01 x 34,39 x 9,79 meter
Maks vekt: 26.308 kg
Motor: 4 x Bristol Pegasus XVIII 9-sylindrete stjernemotorer på 965 HK, 341 km/t
Forlisdato: 7. november 1945
Årsak: Skadet etter uvær og brann, senket med vilje
Sted: Ved Munkholmen utenfor Trondheim
Dybde: 57–72 meter
Eier: Luftforsvaret 330. skvadron
Annet: Vraket ble funnet av Kaj Sjølie og Frode Aakvik i oktober 2003





ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Dyreliv i havet – et must for dykkere

    Boka «Dyreliv i havet» er en skattkiste for dykkere med interesse for marinbiologi. Har du den ikke i bokhyllen er det bare å sette den på ønskelisten – det er jo snart jul!

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Hold varmen når du dykker

    Når det blir vinterkaldt i sjøen er det ekstra viktig å sørge for å holde seg skikkelig varm. Det kan du gjøre med Santi elektriske varmesystemer fra Fue.no.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS