Sank ved kai: M/S Fjordbuen
Den 2. februar 2006 sank M/S Fjordbuen ved kai utenfor Stamnes Motorverksted i Vaksdal. Vraket ligger på 20–30 meters dyp, bare få meter fra land.
Sank ved kai: M/S Fjordbuen
Den 2. februar 2006 sank M/S Fjordbuen ved kai utenfor Stamnes Motorverksted i Vaksdal. Vraket ligger på 20–30 meters dyp, bare få meter fra land.
2. februar 2024
Båten ble bygd ved Schiffswerft Ernst Menzer i Tyskland i 1943, og het den gang «Öhlfarzeug 150» og var kontrahert for Kriegsmarinewerft Wilhelmshafen. Båten målte 30,8 x 6,5 meter og var på 150 BRT.
I 1944 ble båten kjøpt av Westergaard & Co. i Oslo, som gav henne navnet Radøy. Rederiet var under tysk kontroll, og båten ble brukt av tyskerne i Bergen havn.
Lars L. Eide i Øystese overtok båten i 1949, og konverterte henne til fraktebåt med hjemmehavn i Nordheimsund. I årene som fulgte skiftet hun hender seks ganger, og gikk i kystfrakt som både Bergstø og Nyhavn.
På 1950-tallet var hun en periode utleid til Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskab i Bergen og gikk i frakt mellom Stavanger, Sunnhordland og Hardanger frem til 1956.
I 1961 ble hun overtatt av partsrederiet Gustav & Odd Helland i Eikelandsosen. De gav henne navnet Fjordbuen og satte inn en ny Normo dieselmotor på 134 HK.
På 80-tallet ble hun altså overtatt av Bjarne Olav Eidnes, beholdt navnet og gikk med tømmer langs kysten av Vestlandet.
LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?
Nøyaktig når hun endte i opplag hos Stamnes Motorverksted i Vaksdal er ikke klart, men kanskje var det i 1989 slik bildet lenger opp i saken antyder.
Uansett hadde hun ligget der en stund da hun sank torsdag den 2. februar 2006.
Lokalt het det seg at det hadde rustet hull i skroget, men om dette er riktig eller ikke er det ingen som kan bekrefte.
Forliset til fjordbuen vakte oppsikt i mediene, fordi det lakk ut mye olje og det måtte settes i gang en aksjon for å begrense skadene.
– Båten har gått ned ved innløpet til Vossevassdraget, og forurensning her kan fort få konsekvenser for fisk og annet dyreliv i innløpet, opplyste Voss lensmannskontor til Bergensavisen.
Vraket ligger på 20–30 meters dyp med omtrent 50 graders slagside mot styrbord, like utenfor brygga til Stamnes Motorverksted. Siden vraket fortsatt er relativt nytt er det i god stand, og mulig å penetrere.
Det er også spennende biologi på mudderbunnen rundt vraket, med sjøfjær og sjøpenner helt oppe på 12 meters dyp.
Man kan parkere like etter Joker-butikken i Stamnes, og det er en svømmetur på 70–80 meter fra brygga nedenfor.
Det ligger vanligvis tre båter ved «skrotkaia», og vraket av Fjordbuen ligger omtrent rett akterut for det ytterste, 30 meter unna.
M/S FJORDBUEN | |
Tidl. navn: | ex Ölfahrzeug 150, ex Radøy, ex Bergstø, ex Nyhavn |
Type: | Fraktebåt |
Bygd: | 1943 ved Schiffswerft Ernst Menzer, Tyskland (#400) |
Mål: | 30,8 x 6,5 x 2,5 meter |
Tonnasje: | 150 BRT, 225 DVT |
Motor: | Normo dieselmotor, 210 HK |
Forlisdato: | 2. februar 2006 |
Årsak: | Sank ved kai, ryktene lokalt sier at det rustet hull i skroget |
Sted: | Stamnes i Vaksdal kommune |
Dybde: | 20–33 meter |
Last: | 10–15 tonn grus |
Rederi: | Bjarne Olav Eidnes, Hardanger |