Vraket av D/S Optima i Florø
Den 14. mars 1943 ble D/S Optima senket av norske MTB'er i en av de mest dramatiske operasjonene langs Norskekysten under krigen – Operation Brandy.

D/S Optima var blant annet lastet med vin. Foto: Christian Skauge
Vraket av D/S Optima i Florø
Den 14. mars 1943 ble D/S Optima senket av norske MTB'er i en av de mest dramatiske operasjonene langs Norskekysten under krigen – Operation Brandy.
Av Dykking.no
På ettermiddagen ankommer en konvoi med tre skip, blant dem D/S Optima, lastet med forsyninger til den tyske overkommandoen i Nord-Norge.

Foto: Erling Skjold, Norsk Skipsvrakarkiv
MTB 619 under kommando av Lt. Ragnvald Tamber sniker seg inn i havnen, og klokken 22:50 lar han begge torpedoene gå.
To kraftige eksplosjoner forteller at D/S Optima blir truffet både midtskips og i akterskipet. Hun går til bunns i løpet av få minutter.

Foto: Christian Skauge
Når de to MTB'ene skal trekke seg tilbake går MTB 631 på grunn. Båten lar seg ikke rikke, og mannskapet dynker den med bensin – men den vil ikke ta fyr.
Kaptein Tamber bruker kanonen for å ødelegge MTB'en, før han tar ombord mannskapet og stikker til sjøs for å unnslippe tyskerne.

De to motortorpedobåtene MTB 619 og MTB 631 kamuflert ved øya Skorpa før angrepet på Florø. Foto: Forsvarsmuseet
Ryktene sier at D/S Optima var lastet med påskeforsyningene til de høyere offiserene i Wehrmacht – lasterommene var fulle av vin og ost, i tillegg til flere kjøretøyer.
Vraket ligger på 30–42 meters dyp med ca. 90 graders slagside. Lasterommene er fortsatt fulle av gamle vinflasker, og man kan også se en flott porselensvask.

Foto: Christian Skauge
Dykkere som besøkte vraket av D/S Optima på 80-tallet kunne fortelle at de fant masse ost i det forreste lasterommet.
Osten hadde unnsluppet voksinnpakningen, og hang oppunder skutesiden. Den eksploderte på vei opp mot overflaten når man slapp den.

Foto: Christian Skauge
D/S Optima ble bygd ved Lübecker Flender-Wercke AG i 1926, og målte 72,2 x 11,5 x 4,5 meter og var på 1.249 BRT.
Ved senkingen var skipet eid av Argo Dampfschifffahrts Gesellschaft i Bremen, og gikk med frakt for tyske myndigheter.
Vraket kan dykkes fra land, men båt anbefales. Det kan være båttrafikk i området, og dykking bør avklares med havnesjefen. Kontakt Florø Froskemannsklubb om du vil dykke på vraket.
Har du abonnert på Dykking en stund kan du lese hele historien om D/S Optima og Operation Brandy i utgave 5/2018.

D/S Optima. Foto: Erling Skjold, Norsk Skipsvrakarkiv
D/S OPTIMA | |
Type: | Lasteskip |
Bygd: | 1926 ved Lübecker Flender-Werke A.G., Lübeck (#131) |
Mål: | 72,2 x 11,5 x 4,5 meter |
Tonnasje: | 1.249 BRT |
Motor: | Trippel ekspansjon dampmaskin, 116 nHK, 9 knop |
Forlisdato: | 14. mars 1943 |
Årsak: | Torpedert av MTB 619 under operasjon Brandy |
Sted: | Ankerløkken, Florø havn |
Dybde: | 30–42 meter |
Last: | Stykkgods; vin, ost og kjøretøyer. |
Reiserute: | Tyskland – Nord-Norge |
Rederi: | Argo Dampfschifffahrts Gesellschaft, Bremen |