Fantastiske flyvrak fra krigen
Under kartlegging av havbunnen i Trond­heimsfjorden fant Sjøforsvaret vraket av den legendariske flybåten Blohm & Voss BV 222 Wiking og en Heinkel HE 115.
Fantastiske flyvrak fra krigen
Vraket av Heinkel He 115 S4+DK er i svært god stand. Foto: Blueye Robotics
VRAK

Fantastiske flyvrak fra krigen
Under kartlegging av havbunnen i Trond­heimsfjorden fant Sjøforsvaret vraket av den legendariske flybåten Blohm & Voss BV 222 Wiking og en Heinkel HE 115.
  12. august 2024
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
De to vrakene ligger på 318 og 253 meters dyp noen få kilometer fra Trondheim sentrum, og har aldri tidligere blitt besøkt av dykkere eller undervannsfarkoster.

Et team fra Blueye Robotics har gjennomført flere dykk med undervannsdroner i fjorden for å ta de første levende bildene av sjøflyene på rundt 80 år. Se video nederst!

Sonarbilde

Sonarbilde av flykroppen. Foto: HUGIN Team 1, Sjøforsvaret


Vrakene ble lokalisert av Sjøforsvaret ved hjelp av en Hugin AUV, en autonom trådløs undervannsrobot som kan programmeres til å kartlegge havbunnen med sonar.

Hugin er en av verdens mest avanserte under­vannsfarkoster og kan dykke ned til 6.000 meters dyp. Den må imidlertid holde en viss høyde over bunnen for å ikke risikere å kjøre seg fast i vrakene.

BV 222 Wiking
BV 222 Wiking

En av de seks motorene på den gigantiske flybåten, og en detalj fra en av vingene. Foto: Blueye Robotics


Dermed fikk ikke Minesveiperskvadronen noen gode nærbilder av flyene, og det var først når Blueye-teamet dykket ned med to X3 under­vannsdroner at de kunne dokumenteres.

Dronene var utstyrt med en multibeam sonar for navigering samt fire ekstra lys for å få best mulige bilder. Vraket på 318 meter er det dypeste som er dykket med en Blueye-drone.

BV 222 Wiking

BV 222 med amerikansk flagg i Ilsvika i Trondheim i 1945. Foto: Ukjent


Dykkere og historieentusiaster har vært på leting etter vraket av den seksmotors flybåten Blohm & Voss BV 222 Wiking i flere tiår.

Flyet var det største sjøflyet tyskerne laget under krigen, og hadde et vingespenn på 46 meter og en kapasitet på 92 soldater.

He 115

En av motorene på Heinkel He 115 S4+DK. Foto: Blueye Robotics


Det andre flyet som er funnet er av typen Heinkel HE-115, med kjennetegn S4+DK. Flytypen er godt kjent i Trondheim, siden det ligger to slike vrak på ca. 40 m dyp i Ilsvika.

Begge disse vrakene kan dykkes, og Blueye Robotics har besøkt dem en rekke ganger. De har publisert video fra disse vrakene på sin Facebook-side.

He 115
He 115

Detaljer fra Heinkel-vraket. Foto: Blueye Robotics


Vrakfunnene gir verdifull innsikt i krigs­aktivitetene som fant sted både over og under overflaten av Trondheimsfjorden.

Når det nærmer seg 80 år siden slutten av andre verdenskrig tjener de som håndgripelige påminnelser om Norges krigshistorie og dens varige innvirkning.





– Det å utforske hva som befinner seg under overflaten har siden dag én vært en viktig drivkraft for Blueye-teamet, sier Jonas Follesø hos Blueye Robotics.

Han forteller at etter hvert som selskapets teknologi har modnet, har de utvidet rekke­vidden til å kunne gå dypere og operere lengre.



Integrasjon av ekstrautstyr som undervanns­posisjonering og sonar gjør at dronene raskt kan finne frem til vrak, selv på store dyp.

– Vi har etter hvert blitt godt kjent med noe av historien som befinner seg på bunnen av Trondheimsfjorden, avslutter Follesø.



ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Begynne å dykke - eller ta et videregående kurs?

 

IANTD tilbyr opplæring på alle nivåer fra nybegynner til avansert teknisk nivå. Organisasjonen var først ute med forskjellige kurs i teknisk dykking på 90-tallet. I bransjeregisteret finner du dykkesentre som tilbyr IANTD-kurs.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Minedykker – en jobb med smell i

    Minedykkerkommandoen er en avdeling bestående av spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver, og de har en av Norges tøffeste jobber.

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Bryggelys øker sikkerheten i havna

    Bryggelys fra Wee Marine AS bidrar til å øke sikkerheten i havneanlegg. Lysene er konstruert for å tåle store påkjenninger – og for å redde liv på mørke dager og kvelder.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS