Vrakfunn i Drammensfjorden
Vrakleterne og dykkerne i Nordic Wreck Alliance har funnet vraket av Gjøa 1, og bringer historien om en gammel fraktebåt på kysten tilbake i lyset.
Vrakfunn i Drammensfjorden
Foto: Jon Ottar Runde
VRAKFUNN

Vrakfunn i Drammensfjorden
Vrakleterne og dykkerne i Nordic Wreck Alliance har funnet vraket av Gjøa 1, og bringer historien om en gammel fraktebåt på kysten tilbake i lyset.
  23. november 2025
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Vinteren 1954 utspant det seg et drama i Drammensfjorden da Gjøa 1 fikk skipssiden revet opp av et stort isflak og sank i det iskalde vannet.

To mann som var ombord fikk så vidt hoppet i prammen og reddet seg i land. Forliset skjedde så raskt at de ikke fikk tatt med seg noen eiendeler.

Gjøa 1

Foto: Jon Ottar Runde


Det ble fraktet mye sand og sement med galeaser og jakter på Drammensfjorden i disse tider, og Gjøa 1 var på vei fra Slemmestad til Drammen med en last sement.

Ofte var fartøyene lastet så tungt at de bare stakk såvidt over vannet, og Gjøa 1 var neppe noe unntak da hun støtte på isflaket denne vinternatten.





– Det ligger store mengder sement der nede, noe som viser at Gjøa 1 var tungt lastet da hun sank, forteller Morten Dyrstad.

Han er en av dykkerne i Nordic Wreck Alliance som har funnet og identifisert vraket på forholdsvis dypt vann i Drammensfjorden.

Nordic Wreck Alliance

Atle Høidalen, og Morten Dyrstad i Nordic Wreck Alliance. Foto: Jon Ottar Runde


Nordic Wreck Alliance har kompetanse på historie, vrakleting, ROV-kjøring og dyp dykking, og jobber med å finne vrak.

Målet er å dokumentere kulturminner og fortelle historier om skip som har forlist og blitt glemt. Her kan du høre mer om arbeidet:





– Det er alltid utrolig spennende første gang man dykker på et glemt vrak. Det krever masse forarbeid med leting i arkiver, sonarkjøring og dykking, sier Dyrstad.

Gjøa 1 ble bygget i Farsund i 1906 og var en galeas på 36 bruttotonn. Hun fraktet varer på norskekysten og ble modernisert med motor i 1922.

Gjøa 1

Foto: Jon Ottar Runde


De to vinsjene som står på vraket gir et innblikk i dagliglivet på Gjøa 1, og vitner om varer som ble lastet og losset.

– Tallerkener og gryter forteller også en historie om livet om bord. Det harde arbeidet krevde at mannskapet kunne lage seg mat, sier Morten Dyrstad.

Annonse:


Han forteller at Gjøa 1 var en vanlig fraktebåt, og forliset fikk ikke mye omtale. Nå er vraket dokumentert og hentet fram fra glemselen.

– Vraket er en tidskapsel der tiden har stoppet opp. Når man dykker forteller vraket historien til deg, sier Morten Dyrstad.



ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Norges Dykkeforbund utdanner dykkere etter retningslinjene til CMAS, det internasjonale dykkeforbundet. Utdanningen skjer gjennom dykkeklubbene eller hos autoriserte dykkeskoler. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr også CMAS-kurs.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Ta PADI Deep Diver i Halden

    Lurer du på hva som finnes nede i dypet? Da er kanskje emnekurset PADI Deep Diver noe for deg! Nå kan du lære dypere dykking på en trygg måte hos Halden Dykkersenter.

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Gi et Advanced-kurs i julegave

    Kjenner du noen som har tatt grunnkurs, men gjerne vil komme seg et skritt videre? Da har Oslofjorden Dykkesenter den perfekte julegaven klar!
Siste videoer:
Annonse:
Annonse:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS