Se de unike bildene av D/S Nordnorge
Skipsklokken på D/S Nordnorge er et fantastisk syn. Foto: Seløy Undervannsservice
 

Se de unike bildene av D/S Nordnorge
Se de unike bildene av D/S Nordnorge
Den tidligere hurtigruten D/S Nordnorge ble senket av britene på Hemnes­berget i mai 1940 under kampene om Nord-Norge. Vraket ligger for dypt til å dykke, men det finnes likevel noen fantastiske bilder.


Tekst: Christian Skauge
Magasinartikler vil i fremtiden bare være tilgjengelig for abonnenter. Mens vi jobber med å få på plass vårt nye abonnementssystem legger vi ut en del artikler gratis for alle.
Magasinartikler vil i fremtiden bare være tilgjengelig for abonnenter. Mens vi jobber med å få på plass vårt nye abonnementssystem legger vi ut en del artikler gratis for alle.


Den 9. april 1940 lå D/S Nordnorge ved Trondhjems Mekaniske Værksted for årlige reparasjoner og vedlikehold. De tyske styrkene som okkuperte Trondheim beslagla skipet, og utstyrte det med to 20 mm maskinkanoner og to mitraljøser.

D/S Nordnorge skulle spille en viktig rolle i «Operation Wildente», som hadde til hen­sikt å rydde veien nordover for allierte og norske soldater slik at tyskerne kunne rykke uhindret frem mot Narvik.


D/S Nordnorge

D/S Nordnorge i all sin prakt, fotografert ca. 1936. Foto: Schrøder/Sverresborg Trøndelag Folkemuseum



En trojansk hest


I Murvik like sør for Hell ble det tatt om bord ammunisjon, forsyninger og ca. 180 soldater, hvorav 103 østerrikske elite­soldater fra 2. Gebirgsjägerdivision.

Den norske besetningen var erstattet av tyske sjømilitære fra jagerne Z5 Paul Jakobi og Z6 Theodor Riedel, som var en del av den tyske okkupasjonsstyrken. Mannskapet stod under kommando av Kapitanleutnant Ernst Vogelsang.

Den 9. mai 1940 gikk D/S Nordnorge ut Trondheimsfjorden klokken 22:30, og satte kursen nordover. I hekken hang det norske flagget. Skipet skulle seile inn i ikke-okkupert område, og soldatene gjemte seg under dekk.


D/S Nordnorge
D/S Nordnorge

Foto: Seløy Undervannsservice



Ukjent destinasjon


Norske myndigheter hadde blitt informert om avgangen, men målet for reisen var ikke kjent. Noe var definitivt i gjære.

Om morgenen 10. mai fikk forsvars­sjefen for Helgeland, oberst­løytnant Nummedal, melding om at D/S Nordnorge passerte Rørvik. Da skipet senere på dagen seilte forbi Sandnessjøen og svingte inn Ran­fjorden sør for Nesna ble det klart at målet måtte være Hemnesberget eller Mo.

Britiske myndigheter gav ordre om at torpedojageren HMS Zulu og luftvern­krysseren HMS Calcutta skulle sette kurs mot Ranfjorden for å senke skipet.


Hemnesberget

D/S Nordnorge ved kai på Hemnesberget den 10. mai 1940. Foto: Helgeland Museum



Harde kamper


D/S Nordnorge ankom Hemnesberget i 19-tiden om kvelden den 10. mai. Det tyske krigsflagget hadde blitt heist før skipet rundet Osmoodden, og soldatene stormet i land under beskytning fra norske og britiske soldater.

Det oppstod harde gatekamper, og en del av husene måtte tas ved hjelp av hånd­granater. De tyske styrkene fikk støtte av tre bombefly, og 16 hus ble lagt i ruiner.

Like etter klokken 20 kom HMS Zulu og HMS Calcutta inn fjorden, og gikk til angrep på D/S Nordnorge, som fortsatt lå til kai for å losse krigsmateriell.


HMS Calcutta

HMS Zulu


Luftvernkrysseren HMS Calcutta og torpedojageren HMS Zulu. Foto: Imperial War museum (public domain)



Store ødeleggelser


Det tidligere hurtigruteskipet ble senket med to torpedoer, og rev med seg en del av storkaia (idag Præstengkaia) da hun forsvant i dypet. Ammunisjonen på kaia eksploderte, og flere av bygningene i nærheten ble satt i brann.

Først ved midnatt klarte tyskerne å ta kontroll over Hemnesberget. I dagene som fulgte brant 150 hus ned til grunnen, mye på grunn av kraftig beskytning fra de britiske krigsskipene.

I tillegg til de store ødeleggelsene mistet to sivile og omtrent 25 soldater livet i de harde kampene på Hemnesberget.


D/S Nordnorge
D/S Nordnorge

Både skipsklokken og maskintelegrafen står fortsatt på plass på vraket. Foto: Seløy Undervansservice



Spennende vrakleting


Siden skipet gikk ned ved kai har man trodd at vraket kanskje kunne ligge på relativt grunt vann – i hvert fall på dykk­bar dybde – men det er bratt under vann på Hemnesberget.

Dykkere har lett etter vraket opp gjennom årene, men uten hell. Først da Ina Trælnes og Jani Santala hos Visit Plura tok kontakt med Scansub AS, søsterselskapet til Seløy Undervannsservice, ble det fart i sakene.

– Vi har planlagt å gjøre søk med en sidescan sonar, og skal også ha med to ROV'er for å prøve å filme vraket. For­håpentligvis ligger det ikke alt for dypt, sa Ina Therese Trælnes til Dykking.


Hemnesberget

Kaia på Hemnesberget etter krigshandlingene i mai 1940. Foto: Arkiv i Nordland (CC BY-SA 2.0)



Funnet på dypt vann


Søket var vellykket, og tidlig i januar 2021 ble D/S Nordnorge lokalisert ved hjelp av et avansert multistråle ekkolodd.

Dessverre viste dybden seg å være alt for stor til at vraket kan dykkes. D/S Nord­norge hadde funnet sin siste hvile på hele 280 meters dyp, mye lenger fra kaia enn noen hadde trodd.

– Vi håpet vraket skulle ligge på 80–90 meter, slik ryktene sa. Da kunne vi nok ha dykket, men nå får vi nøye oss med ROV-bildene. Det var uansett veldig gøy å få se vraket, sa Ina Therese Trælnes.


D/S Nordnorge
D/S Nordnorge

Vraket er i nydelig bevokst med oransje koraller, og fullt av flotte detaljer. Foto: Seløy Undervannsservice



Skulle hete «Solstrålen»


D/S Nordnorge ble bygd ved Trondhjems Mekaniske Værksted, for A/S Ofotens Dampskipbs­selskab. Opprinnelig skulle skipet hete «Solstrålen», men på et styre­møte i rederiet den 22. mars 1923 ble dette forkastet og man valgte navnet «Nordnorge» i stedet.

Byggingen kostet 980.000 kroner, og den 12. september 1923 ble skipet sjøsatt og døpt av Sigrid Øiseth, datteren til ord­føreren i Narvik. I januar året etter ble skipet levert til rederiet, og satt inn på ruten Narvik – Bodø – Sandnessjøen – Brønnøysund – Trondheim.

I 1936 ble det klart at D/S Nordnorge skulle inn i hurtigruten. Betingelsen var at hun skulle anløpe Narvik, som til da ikke hadde hatt hurtigruteanløp. Avtalen ble underskrevet, og skipet ble sendt tilbake til verftet for ombygging og oppgradering.


D/S Nordnorge

D/S Nordnorge
Type: Passasjerskip
Bygd: 1924 ved Trondhjems Mekaniske Værksted (#186)
Mål: 58,9 x 9,0 x 4,8 meter
Tonnasje: 991 BRT, 566 NRT
Motor: Trippel ekspansjon damp­maskin, 1.010 iHK, 13 knop
Forlisdato: 10. mai 1940
Årsak: Torpedert av HMS Calcutta og HMS Zulu
Sted: Hemnesberget i Ranfjorden
Dybde: 280 meter
Last: Tropper og krigsmateriell
Reiserute: Trondheim – Hemnesberget
Rederi: A/S Ofotens Dampskibsselskab, Narvik


D/S Nordnorge i Bodø i 1928. Foto: Anders Beer Wilse, Nasjonalarkivet (public domain)



Forlenget og modernisert


Ved ferdigstillelsen i 1924 var skipet på 193,2 fot og 873 BRT, men under ombyg­gingen ble hun forlenget til 213,2 fot og fikk større lasterom og egen avdeling for passasjerer på 3. klasse. En ny bro ble bygd over den gamle, og tonnasjen økte til 991 BRT.

Det ble også installert moderne hjelpe­midler som kjølerom, radiotelefon og ekkolodd. Fra november samme år gikk hun i fast rotasjon for hurtigruten mellom Trondheim og Kirkenes.

Hovedmaskinen var en trippel ekspansjon dampmaskin. Ytelsen var på 1.010 indi­kerte hestekrefter, noe som gav en toppfart på 13 knop. Skipet var sertifisert for 270 passasjerer i liten kystfart.


Kart

Kart: © OpenStreetMap


Etter tapet av D/S Nordnorge satte Ofotens Dampskibsselskab inn D/S Barøy på ruten. Hun ble torpedert og senket av britiske fly to nautiske mil vest av Tranøy fyr klokken 03:48 natt til 12. september 1941. Hele 112 mennesker, deriblant 35 tyske soldater, omkom.

Som man ser på bildene er vraket i svært god stand, med en masse spennende detaljer. Dessverre ligger det for dypt til at noen får se det med egne øyne – men skipsklokken og maskin­telegrafen får i hvert fall stå i fred.

Kilder: Okstindan Natur- og Kulturpark, Avisa Hemnes, NRK, Wikipedia




Image

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Begynne å dykke - eller ta et videregående kurs?

 

IANTD tilbyr opplæring på alle nivåer fra nybegynner til avansert teknisk nivå. Organisasjonen var først ute med forskjellige kurs i teknisk dykking på 90-tallet. I bransjeregisteret finner du dykkesentre som tilbyr IANTD-kurs.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Minedykker – en jobb med smell i

    Minedykkerkommandoen er en avdeling bestående av spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver, og de har en av Norges tøffeste jobber.

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Bryggelys øker sikkerheten i havna

    Bryggelys fra Wee Marine AS bidrar til å øke sikkerheten i havneanlegg. Lysene er konstruert for å tåle store påkjenninger – og for å redde liv på mørke dager og kvelder.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS