Norges første store skipskatastrofe
Hele 40 mennesker mistet livet da hjuldamperen D/S Norge gikk til bunns den 10. september 1855. Bli med ned på 200 meters dyp og se Maritimt Museum undersøke vraket med ROV.

Foto: Maritimt Museum
Norges første store skipskatastrofe
Hele 40 mennesker mistet livet da hjuldamperen D/S Norge gikk til bunns den 10. september 1855. Bli med ned på 200 meters dyp og se Maritimt Museum undersøke vraket med ROV.
10. september 2024
– D/S Norge sank og tok med seg mange menneskeliv i dypet. Sjøsikkerhet generelt, og ved passasjertrafikk spesielt, i maskinkraftens tidsalder kom på den politiske dagsorden, skriver Maritimt Museum.

Foto: Maritimt Museum/Saastad ROV (skjermdump)
D/S Norge ble bygd ved verftet Thomas Wingate & Co. i Glasgow i 1854. Hun var på 575 brutto registertonn og målte 196,0 x 26,0 x 13,5 fot.
Skovlhjulene ble drevet av en dampmaskin fra Tulloch & Denny i Dumbarton, og Det Bergenske Dampskibsselskab betalte 77.500 speciedaler for skipet.

LES OGSÅ
Hevet skipsklokken fra D/S Theano
Den 10. september 1855 klokken 00:20 gikk D/S Norge fra Kristiansand under kommando av kaptein Hans Ibsen. Været var rolig og de fleste passasjerene hadde gått til køys.
Samtidig var D/S Bergen på vei innover. Mellom Oksøya og Odderøya kommanderte losen «hardt babord», og de to skipene kolliderte.
Kaptein Ibsen beordret «hardt bakover», men glemte å gi beskjed til passasjerene. Han fikk all skyld etter forliset og ble dømt til 160 dagers fengsel.
D/S Norge sank etter bare 15 minutter. Hele 40 mennesker mistet livet i det som ofte omtales som den første store skipskatastrofen i Norge.
Maritimt Museum hadde søkt etter vraket av D/S Norge i flere år uten resultat. Så kom det inn melding om vrakfunn fra det nederlandske surveyselskapet Fugro.
– De hadde gjort en sjøbunnskartlegging med sonar for det amerikanske sjøkabelselskapet Subcom og meldte om et vrak på 170 meters dyp, skriver museet.
Etter å ha studert dataene konkluderte museet med at dette kunne være D/S Norge, og i samarbeid med SubseaX og Saastad ROV ble vraket undersøkt.
For å formidle maritim arkeologi på en ny måte ble undersøkelsene gjort som en direkteoverført operasjon med ROV. I videoen over ser du hvordan det foregikk.