Når er det trygt å fly?
Dykkeferien går mot slutten, og spørsmålet melder seg: Når kan jeg fly? Computeren sier én ting, tabellen en annen. Og hva er forskjellen på no fly og desaturation?

Foto: Scubapro
Når er det trygt å fly?
Dykkeferien går mot slutten, og spørsmålet melder seg: Når kan jeg fly? Computeren sier én ting, tabellen en annen. Og hva er forskjellen på no fly og desaturation?
Av Dr. Jørn Klepper
Tommelfingerregelen sier 24 timer, men hva er riktig når computeren sier noe annet? Det som til slutt er avgjørende er hva slags dykking du har gjort.
Når du flyr etter et dykk utsetter du deg selv for fare for å få trykkfallsyke. Du har fortsatt mer oppløst nitrogen i blodet enn vanlig i mange timer etter dykket.

LES OGSÅ
Slik virker computeren din
Det er dette computeren kaller «desaturation time» – den tiden det tar før alt nitrogenet er luftet ut og kroppen er tilbake til normalen.
Men du trenger ikke nødvendigvis å vente helt til alt er ute, og mange computere opererer derfor med en såkalt «no fly-time».
Innenfor denne tiden skal du ikke under noen omstendighet gå ombord i et fly – du må gi kroppen tid til å kvitte seg med det ekstra nitrogenet.

I fly uten trykkabin gjelder de samme reglene som for andre fly. Foto: Christian Skauge
En vanlig flykabin holder av forskjellige årsaker ikke samme lufttrykk som ved havoverflaten – du har kanskje kjent at du får dotter i ørene når flyet er på vei inn for landing?
Dette skjer fordi trykket stiger, og på samme måte synker det naturligvis når flyet er på vei opp. Jo mer oppløst nitrogen du da har i blodet, jo større er sjansen for å få trykkfallssyke.
Vanlige rutefly har trykkabin, så selv om de flyr 10.000 meter over havet er trykket mye høyere enn i omgivelsene.

LES OGSÅ
Myter og fakta om trykkfallsyke
Normalt tilsvarer kabintrykket det samme som på ca. 2.500 meters høyde, og du bør naturligvis ikke bevege deg på langt nær så høyt som dette i terrenget heller.
I tillegg er luften i flykabinen ofte relativt tørr, og dette medfører større fare for dehydrering og dermed også for trykkfallsyke.
Mindre fly har ofte ikke trykkabin, men de flyr vanligvis så lavt at man ikke merker noe særlig til dette i forhold til større rutefly.

Det er tryggere å vente litt ekstra når man skal fly, i stedet for å presse grensene. Foto: Scubapro
De er naturligvis minst like farlige i forhold til trykkfallsyke, og de samme reglene for hvor lenge man må vente gjelder i aller høyeste grad!
Så hvor lenge må man så vente? Dette avhenger av hva slags dykking du har gjort de siste dagene, og man kan bruke følgende regler for å være på den sikre siden:
- Dersom du har dykket mindre enn 2 timer ikke-dekompresjonsdykking i løpet av de siste 48 timene skal du vente minimum 12 timer
- Dersom du har dykket mye de siste dagene eller mer enn 2 timer ikke-dekompresjonsdykking i løpet av de siste 48 timene skal du vente minimum 48 timer
- Dersom du har hatt dekompresjon i løpet av de siste 48 timene skal du vente 24 til 48 timer
Min personlige tommelfingerregel tilsier at jeg alltid venter minimum 24 timer etter et dykk før jeg går ombord i flyet.
Har jeg dykket mye over flere dager venter jeg minst 48 timer. Better safe than sorry! Jeg liker ikke tanken på å skulle gå ombord i et fly bare 12 timer etter siste dykk, selv om computeren sier at det er i orden.

Pass på når du skal over fjellet
Jeg vet om nok av dykkere som har havnet i trykkammer etter flyturen hjem, selv om de hadde ventet både 12 og 18 timer etter siste dykk.
Vel er det moro å dykke, men ikke så moro at det er verdt å bendse flyet hjem. Husk at det ikke bare er på fly man løper denne risikoen.
Husk at også en kjøretur over fjellet kan utløse trykkfallsyke dersom høyden er stor nok – det er noe å tenke på når man skal hjem fra dykketuren.
Patent Foramen Ovale
Man regner med at ca. en fjerdedel av befolkningen har såkalt PFO, eller Patent Foramen Ovale, en tilstand der det er et hull mellom hjertekamrene.
Dette tillater noe av blodet å strømme tilbake til blodbanen uten å gå via lungene, og dette blodet kan dermed ikke kvitte seg med nitrogen.
Hullet finnes hos alle mennesker på fosterstadiet, og lukker seg normalt før fødselen – men dette skjer altså ikke hos alle.

Det er ikke moro å føle seg dårlig når man er ombord på et fly – og det kan i verste fall være svært farlig. Foto: Christian Skauge
Dykkere som har PFO løper en større risiko når de dykker fordi nitrogenmengden i blodet vil være større enn hos personer uten PFO.
Dette gjelder først og fremst under oppstigningen etter dykket, men også når man skal fly hjem etter siste dykk:
Dersom nitrogenmengden er større enn normalt, vil ikke det computeren viser være riktig, og sjansen for trykkfallsyke øker.
Dette er bare nok en grunn til å vente litt ekstra før man går ombord på flyet, det vil si ikke dykke «så sent som mulig» før flyet går.
Fordelen med å vente litt ekstra er at man får tid til å gjøre noe på land de stedene man besøker. Selv om det er flottest under vann er det jo litt synd å ikke ha sett noe annet.
Til syvende og sist er det du selv som må ta avgjørelsen. Dykk sikkert – og vent lenge nok før du setter deg på flyet hjem!